Konsep Nilai
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010: 1081), nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan
taraf. Dalam bidang sains sosial (Mohd Rashid Md Idris, 2011:12), nilai (value) boleh didefinisikan dalam tiga
konteks utama, iaitu sebagai sifat (attribute)
bagi menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga
atau markah sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran atau piawai
kepada sesuatu kelakuan manusia. Nilai juga diistilahkan sebagai ‘al-qimah’
dalam bahasa Arab yang lebih merujuk kepada harga yang ditetapkan atau
diletakkan pada sesuatu. Nilai membolehkan manusia membezakan antara yang baik
atau buruk dan betul atau salah. Nilai dan etika masyarakat Melayu dikatakan
sangat mempunyai perkaitan rapat dengan perkara yang dianggap sebagai mempunyai
nilai yang tinggi dari segi kebenaran, kebaikan dan keindahan.
Konsep Ilmu
Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010), ilmu merujuk kepada pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat,
zahir, batin dan lain-lain. oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa ilmu adalah hal
yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita menyebarkannya kepada
orang lain dalam bentuk pelbagai maklumat. Maklumat yang disebarkan mengandungi
pelbagai fungsi. Antara fungsi sesuatu ilmu itu disebarkan ialah untuk
menambahkan ilmu pengetahuan, mengembangkan lagi perkara yang mengandungi
pelbagai kemusykilan dan lain-lain.
Jenis-Jenis Ilmu Dalam Karya Agung
JENIS ILMU
|
Ilmu Firasat
|
Ilmu Perdukunan
|
Ilmu Jampi
|
Ilmu Pengasih
|
Ilmu Firasat
Menurut Kamus Dewan
(2010), menyatakan bahawa firasat adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada
muka (badan dan lain-lain) untuk mengetahui kelakuan atau nasib orang. Tilikan
atau ramalan ahli nujum itu berkaitan dengan ilmu firasat. Menurut Sulastin
Sutrisno, orang yang mempunyai ilmu itu dapat merasa, melihat atau mengetahui
kelemahan atau kekuatan orang lain, antaranya berdasarkan nama, haru atau
ketika. Hal ini penting terutama dalam kalangan pahlawan-pahlawan kerana dengan
itu ia boleh membantu mereka menewaskan musuh. Umumnya ilmu firasat dapat dibahagikan kepada tiga, iaitu firasat tilik nasib, firasat mimpi dan firasat terhadap binatang.
Firasat
tilik nasib dalam Sejarah Melayu dipaparkan dengan jelas dalam episod
serangan Melaka ke atas Pahang. Bendahara Paduka Raja memerintahkan
pahlawan-pahlawannya mengejar Maharaja Dewa Sura yang melarikan diri. Dalam
usaha itu, Seri Bija Diraja tidak tergesa-gesa seperti orang lain kerana dia
tahu musuhnya itu tidak akan terlepas dari tangannya. Hal ini dapat dilihat daripada
kata-kata beliau kepada anak buahnya :
“Di mana kamu semua orang muda-muda tahu?
Kerana Maharaja Dewa Sura ini sudah aku kira-kirakan namanya di bawah namaku,
dan harinya di bawah hariku dan ketikanya di bawah ketikaku, di mana ia akan
lepaskan daripada tanganku?
(Sejarah Melayu : 74)
Berdasarkan contoh
petikan di atas, ramalan Seri Bija Diraja itu memang tepat. Beliaulah yang
telah berjaya menangkap Maharaja Dewa Sura.
Firasat
mimpi turut memainkan peranan penting dalam historiografi Melayu
tradisional lain. Dalam Fasal 13, Bab II Bustan al-Salatin, unsur mimpi ada
dikemukakan. Nuruddin menceritakan bahawa Sultan Iskandar Muda telah bermimpi
tentang air persiraman puterinya dan Iskandar Thani. Sultan Iskandar Muda telah
bermimpi pada malam Isnin, 12 Jamadilakhir, iaitu turun sebuah mahligai
daripada cahaya dengan perhiasannya berisi air mandi dibawa oleh malaikat dari
langit. Malaikatlah yang memandikan kedua-dua pasangan muda itu. Esoknya Sultan
Iskandar Muda menitahkan bahawa mereka tidak perlu lagi dimandikan oleh Syeikh
Syamsuddin dan Kadi Malik al-Adil. Petikannya ialah :
“Maka
pada pagi-pagi hari sabda Raja Iskandar Muda kepada nenda Raja Serba Bawa,
“Katakan kepada bondaku Syah Alam, janganlah bersusah lagi meandikan anakku
kedua! Sudahlah mandi keduanya daripada air yang turun dari kudrat Allah
Taa’la!”
(Bustan Al-Salatin : 18)
Ilmu
firasat terhadap binatang juga
diamalkan misalnya dalam Hikayat Raja Pasai. Berikutan itu, anjing diberikan
penghormatan oleh Raja-raja Melayu zaman terdahulu. Anjing memainkan peranan
penting sehingga tertubuhnya sesebuah negeri. Dalam Hikayat Raja Pasai,
penemuan negeri Pasai juga dikaitkan dengan anjing perburuan Merah Silu
(sesudah memeluk Islam, bergelar Sultan Malikul Sultan Malikul Saleh). Anjing
perburuan itu telah menyalak di sebuah tanah tinggi tanpa henti. Sultan Malikul
Saleh kemudian berasakan bahawa tempat itu sesuai dibuat negeri lalu dinamakan
tempat itu Pasai, sempena nama anjing perburuan tadi.
Ilmu Perdukunan
Menurut Kamus Dewan
(2010), menyatakan bahawa dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit
atau memberi ubat cara kampung atau tradisional (dengan membaca jampi serapah
dan sebagainya), bomoh dan pawang. Manakala perdukunan pula membawa maksud yang
mengenai atau berkaitan dengan pengubatan cara kampung atau tradisional yang
berkaitan dengan ilmu dukun. Kepercayaan masyarakat Melayu pada peringkat
permulaan adalah berbentuk animisme. Dalam kepercayaan itu, mereka menganggap
benda-benda mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Sehubungan dengan itu, wujudlah
pemujaan atau penyembahan kepada batu-batu, pokok-pokok, sungai-sungai,
gunung-gunung dan fenomena lain. Kuasa ghaib tidak boleh dihubungi oleh orang
sembarangan jadi dukun, pawang atau bomoh diperlukan. Terdapat juga golongan
istana yang menggunakan dukun atau ahli nujum terutama sebelum kedatangan Islam
atau tahap-tahap awal kemasukannya. Peranan ahli nujum agak berbeza dengan
bomoh. Dia lebih kepada membuat ramalan. Berdasarkan Hikayat Hang Tuah, Nala
Sang Guana telah meminta Laksamana Hang Tuah membuat ubat beranak untuk
isterinya. Hang Tuah telah membuat suatu jenis ubat yang berupa seperti candu.
Setelah sebulan, isteri Nala Sang Guana melahirkan bayi lelaki. Kemudian, Hang
Tuah telah diberikan ganjaran oleh Nala Sang Buana.
Ilmu Jampi
Jampi menurut Kamus
Dewan (2010), membawa makna kata-kata tertentu yang diucapkan untuk mendatangkan
kesaktian. Jampi juga dikenali sebagai mantera. Jampi dikatakan sebagai sesuatu
yang dibaca untuk memberi kesaktian terutamanya dalam perubatan. Pawang sebagai
pembaca jampi adalah manusia luar biasa dan disifatkan sebagai manusia
perantaraan makhluk dengan Khaliq atau supernatural. Jampi mantera yang
diucapkan telah mendapat tempat yang istimewa. Satu hal yang menarik ialah
jampi biasanya disampaikan dalam bahasa banjar. Jampi-jampi dikatakan boleh
diwarisi oleh orang-orang tertentu.
Menurut
Mana Sikana (1996), jampi mempunyai tiga
jenis, iaitu jampi menolak syaitan,
jampi tawar bisa dan jampi
pendamping. Jampi menolak syaitan dan pendamping merupakan jampi jenis
larangan, manakala jampi tawar bisa ialah jenis perubatan. Jampi menolak syaitan digunakan untuk menghalau sekalian jenis jin.
Jampi ini juga digunakan untuk mengubat penyakit yang berkaitan dengan makhluk
halus tersebut. Jampi tawar bisa boleh
digunakan untuk kesakitan serius seperti digigit ular berbisa dan boleh
digunakan dengan dua cara, iaitu yang pertama ialah dengan cara menjampi terus
pada tempat yang sakit dan yang kedua ialah dengan cara pembacaan ke dalam air.
Jampi pendinding adalah jampi jenis
yang cukup dominan dalam masyarakat Melayu. Jampi jenis ini boleh dikatakan
dipelajari dan dipakai oleh kebanyakan orang Melayu sebagai alat pengebal atau
empertahankan diri daripada perbuatan orang, baik secara halus ataupun terang.
Jampi ini boleh digunakan dengan cara meminum
air yang telah dijampi atau jampi tersebut boleh ditulis di atas kertas
lalu dipakai sebagai azimat. Perkara-perkara yang berkaitan dengan jampi juga
ada sedikit sebanyak disebut dalam karya-karya agung seperti Hikayat Abdullah,
Hikayat Raja Pasai, Hikayat Seri Kelantan dan lain-lain lagi. Contohnya ialah :
“Pawang ini pandai sunguh, sebab membaca-bacakannya,
gajah itu pun takut akan dia.”
(Hikayat Abdullah :
55)
Ilmu Pengasih
Pengasih membawa
maksud ilmu pengasih, jampi, azimat, doa, guna-guna dan lain-lain untuk
mendatangkan atau membangkitkan raja kasih (Kamus Dewan, 2010). Ilmu pengasih
adalah untuk mendapat pemujaan oleh seseorang yang jatuh hati kepada orang
lain. Ilmu pengasih boleh digunakan dengan banyak cara, namun cara yang popular
adalah dengan cara mencalitkan sesuatu minyak kepada seseorang yang berkenaan
atau dengan cara menjampi gambar dan sebagainya. Harun Daud (2001), ada juga
isi mantera, terutama jenis pengasih yang berkaitan dengan unsur alam seperti
bintang, bulan dan matahari. Unsur-unsur itu digunakan sebagai kiasan kepada
anggota badan pengamal supaya kelihatan cantik. Hang Nadim menggunakan ubat
guna-guna untuk memikat Tun Teja. Ubat guna-guna tersebut dalam bentuk lulut
(bedak) itu ternyata berkesan. Setelah ia disapu kepada badan Tun Teja oleh si
pelulut beliau dengan serta-merta menyukai Sultan Mahmud dan sanggup menjadi
isteri baginda.
Sumber : Mohd Rashid Md. Idris, Abdul Rahman Napiah dan Seri Lanang Jaya Rohani , Karya Agung Melayu BMS 3022.
ReplyDelete