Idealisme dan Falsafah Melayu

Konsep Idealisme
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, idealisme ialah sifat, iaitu sikap atau perbuatan melihat atau mencita-citakan sesuatu dalam bentuk yang ideal. Idealisme didefinisikan sebagai satu sifat dalam bentuk yang ideal. Menurut W.F Hocking pula, idealisme merupakan realiti yang terdiri daripada idea-idea, fikiran-fikiran, akal atau jiwa dan bukanlah kekuatan atau kebendaan. Kelebihan idealisme ialah berteraskan kesedaran intelek dan system berfikir secara rasional dan logik untuk mengenal pasti sesuatu kebenaran, lebih bersifat static, stabil dan sukar berubah. Kelemahan idealisme pula ialah walaupun logik merupakan perkara asas, namun tidak semuanya boleh digunakan kerana terdapat perubahan dari semasa ke semasa.

Konsep Falsafah
Perkataan ‘falsafah’ berasal daripada bahasa Yunani, iaitu philosophia, iaitu philo ertinya cinta dan sophia ertinya kebijaksanaan. Falsafah bermaksud pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai imu yang tertinggi yang menjadi dasar kepada ilmu-ilmu yang lain (Kamus Dewan Edisi Keempat). Al-Farabi pula mendefinisikan falsafah sebagai suatu ilmu yang menyelidiki hakikat sebenarnya dari segala yang ada ini. Falsafah menurut Plato pula bermaksud menenliti hakikat yang mendasari sesuatu benda atau perkara di sebalik sifat luarannya, iaitu apa sebenarnya menjadi asas dan inti pati pembentukan sesuatu benda atau perkara itu, apa asasnya, apa esensi, apa zatnya.

Kaitan Antara Idealisme Dengan Falsafah
Kedua-dua elemen ini diadaptasikan oleh tokoh-tokoh sastera ke dalam karya mereka untuk memperjelaskan lagi tujuan dan idea yang ingin disampaikan dalam sesuatu karya agung. Hal ini demikian kerana, elemen-elemen tersebut amat sesuai dan bertepatan dengan kehendak pembaca. Para pengkarya itu juga menerapkan kedua-dua elemen ini agar para pembaca dapat membuat penganalisisan tentang sesuatu karya tersebut dengan lebih mudah. Oleh itu, jelaslah bahawa penerapan idealisme dan falsafah dalam sesuatu karya agung amat diperlukan dalam pengoperasian sesuatu karya agung.

Idealisme Bersumberkan Alam
Kehidupan manusia tidak dapat lari daripada alam, malah banyak perkara yang berlaku dalam kehidupan sebagai seorang manusia sering dikaitkan dan diumpamakan dengan alam ciptaan Tuhan, tidak kira dari segi tumbuhan, haiwan, angkasa, lautan mahupun hubungan antara masyarakat, iaitu sosialisasi. Idealisme yang bersumberkan alam ini dapat dikategorikan kepada beberapa pecahan, misalnya berkaitan tumbuh-tumbuhan, haiwan, angkasa, sosialisasi dan sebagainya.  Mortimer Jerome Adler menyatakan, berdasarkan isu utama berkenaan tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia sebagai bentuk hidupan yang berkesinambungan atau jelas berbeza, maka kajian organisma haiwan – anatomi dan fisiologinya – memperoleh banyak kepentingannya (2007: 12).  Bukan sahaja pada satu bahagian, malah pada ketika menulis manusia juga tidak dapat lari dari dikaitkan dengan alam. Karya-karya yang dihasilkan oleh moyang kita suatu ketika dahulu menemukan banyak perumpamaan yang dihasilkan dengan sumber alam. Sumber alam juga digunakan untuk menyampaikan sesuatu  oleh pengarang-pengarang zaman dahulu.

Idealisme Bersumberkan Alam dalam Karya Agung

1. Penerokaan Pembukaan Sesebuah Negeri
- Terbukti dalam karya Sulalatus Salatin, iaitu pada bahagian penubuhan Kota Melaka.
- Parameswara bersama pengikut-pengikutnya sedang berteduh dan bersandar pada sepohon kayu.
- Parameswara bertanyakan nama pokok tersebut kepada pengikutnya dan pengikutnya mengatakan bahawa poko tersebut ialah pokok Melaka.
- Di situ, berlaku kejadian yang luar biasa di mana seekor pelanduk putih menendang anjing buruan Parameswara masuk ke dalam sungai.
- Melihat kepada kejadian yang menakjubkan itu, Parameswara tertarik untuk menjadikan kawasan tersebut sebagai tempat untuk dibangunkan kota dan negeri.
- Dalam karya Sulalatus Salatin, pengarang menggunakan unsur tumbuhan dan binatang sebagai idea untuk menulis mengenai pembukaan Kota Melaka kerana sumber alam tersebut adalah sumber yang dekat dengan pengarang.

2. Peminangan Seorang Puteri
- Terbukti dalam Sulalatus Salatin pada bahagian peminangan Puteri Gunung Ledang.
- Sultan Melaka memilih Puteri Gunung Ledng sebagai isteri setelah isterinya yang pertama mangkat.
- Sumber alam banyak diperlihatkan oleh pengarang dalam syarat-syarat peminangan Puteri Gunung Ledang, iaitu satu jambatan emas dan satu jambatan perak dari Melaka ke Gunung Ledang, hati nyamuk tujuh dulang, tujuh dulang hati kuman, setempayan air mata, setempayan air pinang muda dan semangkuk darah Raja Ahmad.

3. Sumber Haiwan
- Terbukti dalam Hikayat Hang Tuah :
- “Maka sembah mangkubumi, “Baiklah, tuanku.” Maka mangkubumi pun bermohonlah keluar akan berlengkap gajah kuda dan rakyat sekalian.” (Hikayat Hang Tuah, 1995:3)
- Pengarang menggunakan unsur haiwan dalam kepengarangan untuk menggambarkan kepentingan haiwan dalam kehidupan manusia.

4. Sumber Lautan
- “Maka Raja Suran fikir dalam hatinya, ‘Bahawa isi darat telah aku ketahuilah, dan segala isi laut bagaimana gerangan rupanya? Jika demikian, baik aku masuk ke dalam laut, supaya aku ketahui betapa halnya.” (Sulalatus Salatin, 2003:14.)
- Petikan ini menunjukkan bahawa penulis berasa perlu untuk memasukkan unsur alam dalam pengkaryaannya meskipun kadangkala dilihat hal itu tidaklah begitu penting. Hal ini membuktikan bahawa kaitan antara manusia dan alam seperti lautan juga adalah sesuatu yang dianggap sebagai keperluan.

 5. Sumber Api dan Air
“Bahawa demikianlah susahnya aku ini dipeliharakan oleh ibu bapaku: seperti meniup api dalam air, adanya. (Hikayat Abdullah, 2004: 15)
- Petikan ini pula menunjukkan terdapat penggunaan perumpamaan yang dikaitkan dengan kehidupan manusia melalui kepengarangan kisah hidup Abdullah yang ditulis oleh beliau sendiri.

Falsafah Bersumberkan Melayu
Kehidupan masyarakat Melayu tidak boleh terlepas daripada peraturan dan disiplin. Oleh hal yang demikian, mereka menerapkan unsur tersebut di dalam karya mereka. Misalnya, mereka menekankan konsep budi dalam kehidupan mereka. Konsep budi tersebut pula terbahagi kepada lima, iaitu budi bahasa, budi pekerti, budi bicara, hati budi dan akal budi (Mohd Rashid Mohd Idris, 2011: 63). Penerapan unsur-unsur tersebut dapat diperhatikan dalam contoh yang berikut:

1. Budi bahasa
Budi bahasa dan budi bicara yang mulia merujuk kepada pertuturan yang manis, sopan, positif, bijaksana, bernas dan penuh pengajaran, serta memberikan sumbangan kepada khalayak dan pendengarnya (Mohd Rashid Idris, 2011: 64). Contoh penerapan unsur ini dalam karya agung dapat dilihat dalam contoh di bawah:

“Pada masa itulah wafat Syeikh Syamsuddin al-Sumaterani iaitu pada malam Isnin 12 haribulan Rejab, pada Hijrah 1039 tahun, bahawa Syeikh itu alim pada segala ilmu tasawuf dan beberapa kitab yang ditaklifkannya.” (Sumber: Bustan al-Salatin, 1992)

Hal ini menunjukkan bahawa Nuruddin adalah seorang individu yang mempunyai budi bahasa yang tinggi. Hal ini demikian kerana walaupun beliau bertelagah dengan Syamsuddin, beliau tetap menghormatinya sebagai seorang ulama dan manusia biasa. Ungkapan yang dinyatakan oleh Nuruddin adalah satu pengiktirafan oleh beliau terhadap kewibawaan ulama tersebut.

2. Budi Pekerti
Bagi gagasan budi pekerti, ia lebih terarah kepada akhlak seseorang itu. Namun demikian, unsur kesantunan masih lagi menjadi akar kepada setiap perlakuan yang dihasilkan oleh seseorang individu itu. Menurut Mohd Rashid Md. Idris (2011), budi pekerti adalah satu aspek atau tingkah laku seseorang yang dinilai oleh masyarakat dari sudut baik dan buruk, atau halus dan kasar. Kelakuan tersebut merangkumi kelakuan yang bersopan-santun, tertib dan sebagainya. Nilai ini dapat diperhatikan dalam Syair Ken Tambuhan seperti contoh di bawah:

Jika ia dikasihi raja,
Tiadalah ia melanja-lanja,
Tiadalah menyombong pada bekerja,
Dengan taulannya bersamaan sahaja. 
(Sumber: Syair Ken Tambuhan)

Dalam petikan di atas, diperlihatkan sifat raja yang mengasihi rakyat dan melayan mereka sama rata. Hal ini demikian kerana, kebanyakan raja pada zaman dahulu kebiasaannya mementingkan kedudukan dan memandang rendah terhadap rakyat. Oleh yang demikian, dalam syair tersebut ditekankan sikap raja yang amat mengasihi rakyat dengan menunjukkan budi pekerti yang baik.

3. Budi Bicara
Pendefinisian budi yang seterusnya pula lebih cenderung kepada unsur toleransi dan tolak ansur dalam setiap perbuatan. Hal ini demikian kerana, kehidupan bermasyarakat yang mementingkan nilai kerjasama bagi mewujudkan suasana yang harmoni dan aman. Dalam karya agung Syair Ken Tambuhan dinyatakan bahawa Raden Menteri seorang suami yang sanggup mencari buah pauh janggi keinginan isterinya yang sedang mengidam. Walaupun hatinya berat untuk meninggalkan isterinya yang berbadan dua, namun kerana kasih dan kasihan kepada isterinya, dia sanggup menghadapi sebarang bahaya. Justeru, sewaktu dia meninggalkan isterinya dan istana, dia berpesan dengan pesanan seperti berikut;

Ia berkata kepada ayah dan bonda,
Puteri sekalian putera anakanda,
Jikalau ada satu bahaya anakanda,
Puteri sekalian putera anakanda.  
(Naskah koleksi DBP: 133/2011)

Petikan yang dinyatakan telah mencerminkan kepada pembaca bahawa nilai budi bicara ini amat dekat dalam kehidupan masyarakat Melayu pada ketika dahulu. Malahan nilai ini turut diterapkan dalam kehidupan berkeluarga khususnya.

4. Hati Budi
Hati budi pula bolehlah dikaitkan dengan istilah hati yang baik atau baik hati. Untuk melahirkan hati yang baik, seseorang itu perlu diasuh sejak kecil kerana kesucian hati akan menentukan perlakuan yang baik, tingkah laku yang bersopan dan akan dihindari daripada segala sifat-sifat yang negatif dan buruk. Aspek ini juga tidak lupa diterapkan dalam karya klasik Melayu. Sebagai contoh, ia dapat dilihat dalam petikan karya Bustan al-Salatin;

“kemudian dari itu maka kerajaan Sultan Hussain ibn Sultan Alaudin yang bergelar Sultan Ali Riayat Syah, pada hari ahad, sehari bualn Safar. Ialah sangat halm perangainya dan pengasih akan segala rakyatnya akan segala ulama, syfakat akan segala fakir dan miskin.” (Sumber: Bustan al-Salatin (selenggaraan) Siti Hawa Hj Salleh, 1992)

Petikan di atas menggambarkan seorang raja yang yang mempunyai hati budi yang baik yang mana beliau sangat mengasihi rakyat jelatanya walaupun beliau terdiri daripada golongan raja. Beliau sanggup menderma kepada rakyat yang memerlukan. Beliau amat mengasihi rakyat jelata sehinggakan segala kesusahan rakyat diambil tahu.

5. Akal Budi
Pertimbangan akal sangat diperlukan dalam kehidupan seharian. Oleh yang demikian, melalui pertimbangan akal budi yang mementingkan kewarasan fikiran ini akan menentukan sikap seseorang itu sama ada mampu untuk bertanggungjawab dengan setiap perkara yang dilakukannya ataupun tidak. Kebiasaannya dalam masyarakat dahulu nilai ini sangat dipentingkan supaya seseorang individu itu mampu untuk mengurus diri, keluarga dan juga masyarakat. Nilai ini ada diselitkan dalam karya agung yang terdahulu. Contohnya dalam petikan yang berikut:

Namanya Raden Puspa Kencana,
Lakunya bijak laksana,
Akal bicaranya amat sempurna,
Sifatnya lengkap hamba laksana
(Sumber: Syair Ken Tambuhan, 2002: 5)

Pengarang menerangkan dalam syair tersebut berkaitan watak Raden Puspa Kencana yang sangat bijak dan cerdik. Hal ini terbukti apabila penyair menyatakan bahawa tidak ada seorang yang dapat mengalahkan beliau jika diajak untuk lawan berdebat. Nilai ini diselitkan dalam syair tersebut supaya mereka mencontohi sikap Raden Puspa Kencana yang bijak bagi mengelakkan diri daripada ditindas oleh orang lain.


No comments:

Post a Comment