SINOPSIS
HIKAYAT HANG TUAH
Hikayat ini mengisahkan tentang
kehidupan Hang Tuah sebagai seorang laksamana Melaka. Pada permulaan hikayat
ini, diceritakan kisah Hang Tuah semasa kecil dan kelahiran Hang Tuah.
Diceritakan juga mengenai ayahnya, iaitu Hang Nadim begitu juga dengan
rakan-rakannya, iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Pada
suatu hari Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekui
menyelamatkan Dato' Bendahara daripada seorang lelaki yang mengamuk. Dato'
Bendahara kagum dengan keberanian mereka berlima dan memberikan mereka
pekerjaan di istana. Mereka sangat disayangi oleh Sultan di istana hingga
akhirnya Hang Tuah diberikan gelaran Laksamana. Oleh sebab Sultan Melaka sangat
menyayangi Hang Tuah, Hang Tuah dideri kepercayaan penuh oleh Sultan Melaka.
Disebabkan Hang Tuah sangat setia kepada Sultan Melaka, Hang Tuah sanggup
membuat pelbagai perkara yang diarahkan oleh Sultan. Contohnya ialah meminang
Tun Teja, masuk ke dalam kubur untuk mengetahui perasaan orang mati,
menyelamatkan kuda tezi yang terjatuh dan membunuh rakan baiknya sendiri, iaitu
Hang Jebat. Pada akhir hikayat ini, Hang Tuah dikatakan hilang dari dunia.
SINOPSIS
SULALATUS SALATIN
Permulaan bab dalam Hikayat Sulalatus Salatin, iaitu Bab 1 dan 2 adalah
mengenai sejarah asal usul raja-raja Melayu yang dikatakan berasal
dari Iskandar Zulkarnain. Bercampur dengan Puteri Syahrul
Bariyah dari Benua Hindi dan Puteri Mahtabul Bahri yang berasal dari negeri
Dika, sebuah negeri di dalam laut. Nila Utama atau Seri Teri Buana telah berkahwin
dengan Raden Ratna Cendera Puri daripada keturunan Raja Palembang telah mengasaskan
kerajaan Singapura. Dalam bab 3 dan bab 4 menceritakan sejarah Singapura di
zaman Seri Teri Buana, Paduka Seri Pikrama Wira, Seri Rakna Wikrama,
Paduka Seri Maharaja dan berakhir pada zaman Raja Iskandar Syah. Sejarah
kerajaan Melaka dibincangkan mulai daripada bab 4 hinggalah bab 14. Ianya
bermula pada zaman Raja Iskandar Syah hinggalah pada zaman Sultan Mahmud, iaitu
raja Melaka yang terakhir. Raja-raja Melaka termasuklah Raja Tengah
dan Raja Kecil Besar yang telah memeluk Islam dan menggunakan gelaran Sultan
Muhammad Syah. Sultan yang berikutnya ialah Sultan Abu Syahid, Muzaffar Syah,
Mansur Syah, Alauddin Riayat Syah dan yang terakhir ialah Sultan Mahmud Syah. Sultan
Mahmud pernah melantik Sultan Ahmad sebagai penggantinya tetapi ianya disuruh
bunuh kerana sikap Sultan Ahmad yang tidak menghormati pembesar-pembesar
tua. Sultan Mahmud bercadang untuk melantik Raja Muzaffar sebagai
Sultan tetapi digantikan oleh Raja Ali, anak Tun fatimah. Raja Ali bergelar
Sultan Alauddin Riayat Syah. Sultan Mahmud mangkat di Kampar. Dalam bab 15 , Sulalatus
Salatin membincangkan kerajaan Melayu di
Johor terutama pada zaman Sultan Alauddin, Sultan Muzaffar, Sultan Abdul Jalil,
Sultan Jalla Abdul Jalil hinggalah ke zaman Sultan Alauddin Riayat
Syah. Terutamanya tentang usaha mereka menguasai semula Melaka. Pada
zaman Sultan Aladdin inilah Tun Seri Lanang dilantik menjadi Bendahara dan
dititahkan menyusun buku Sulalatus Salatin ini.
SINOPSIS
HIKAYAT MUNSHI ABDULLAH
Hikayat Abdullah Munshi mengandungi
riwayat hidup Abdullah, keturunan, perihal zaman kanak-kanak, zaman
persekolahan, serta minat dan latar belakang keluarga beliau. Sebahagian
besar yang dikisahkan di dalam Hikayat
Abdullah Munshi adalah berkaitan peristiwa harian terutamanya yang
berkaitan dengan perhubungan dan pengalaman Abdullah sendiri dengan orang-orang
Inggeris, iaitu para pegawai Inggeris yang bekerja di dalam kerajaan atau di
luar kerajaan. Selain itu, penceritaan ini juga berhubungan tentang penduduk
tempatan dengan pemerintah. Dalam hikayat
ini juga, Abdullah sering menurunkan pemikiran dan falsafah beliau. Misalnya
berkenaan dengan bahasa Melayu, berkenaan sikap orang Melayu, kepandaian dan
teknologi orang Eropah, dan berkenaan sistem pemerintahan Inggeris
yang berteraskan undang-undang bertulis, keadilan bersistem serta
teratur. Hikayat ini juga cuba memaparkan sejarah
sosial pada zaman Abdullah Munsyi semasa di Melaka.
Antara aspek yang menjadi fokus dalam hikayat ini ialah corak pergaulan dan adat resam, budaya serta perhubungan antara masyarakat, sistem ekonomi, pendidikan, sebutan dalam bahasa, corak pemikiran serta keupayaan masyarakat dan sebagainya. Rangkuman sosial ini juga meliputi perhubungan para penduduk dengan pihak pemerintah dalam sesuatu zaman. Oleh hal yang demikian, sudut sejarah sosial lebih bersifat neutral, tidak berat sebelah dan tidak prejudis. Sejarah sosial tidak dipengaruhi unsur ‘siapa yang benar, siapa yang salah’ kerana segala peristiwa yang telah berlaku itu, memang benar-benar berlaku, berpadanan dengan suasana persekitaran dan corak pemerintahan serta politik sezaman. Semua ini menjadi sebagian daripada apa yang dikatakan dan diakui sebagai fakta-fakta sejarah.Segala peristiwa yang dilihat, didengar dan dialami oleh beliau, iaitu kisah-kisah harian yang berlaku di Bandar Melaka sepanjang tempoh kira-kira dari tahun 1800 sehingga 1840, cuba dipaparkan di dalam hikayat ini.
Antara aspek yang menjadi fokus dalam hikayat ini ialah corak pergaulan dan adat resam, budaya serta perhubungan antara masyarakat, sistem ekonomi, pendidikan, sebutan dalam bahasa, corak pemikiran serta keupayaan masyarakat dan sebagainya. Rangkuman sosial ini juga meliputi perhubungan para penduduk dengan pihak pemerintah dalam sesuatu zaman. Oleh hal yang demikian, sudut sejarah sosial lebih bersifat neutral, tidak berat sebelah dan tidak prejudis. Sejarah sosial tidak dipengaruhi unsur ‘siapa yang benar, siapa yang salah’ kerana segala peristiwa yang telah berlaku itu, memang benar-benar berlaku, berpadanan dengan suasana persekitaran dan corak pemerintahan serta politik sezaman. Semua ini menjadi sebagian daripada apa yang dikatakan dan diakui sebagai fakta-fakta sejarah.Segala peristiwa yang dilihat, didengar dan dialami oleh beliau, iaitu kisah-kisah harian yang berlaku di Bandar Melaka sepanjang tempoh kira-kira dari tahun 1800 sehingga 1840, cuba dipaparkan di dalam hikayat ini.
SINOPSIS
I LA GALIGO
Kisah ini bermula ketika dunia ini kosong (merujuk kepada Sulawesi
Selatan), Raja Di Langit, La Patiganna, mengadakan suatu perbicangan keluarga
daripada beberapa kerajaan termasuklah Senrijawa dan Peretiwi dari alam ghaib.
Dalam mesyuarat ini, mereka sepakat untuk melantik anak lelakinya yang tertua,
La Toge’ Langi’ menjadi Raja Alekawa (Bumi) dan memakai gelaran Batara Guru. La
Toge’ langi’ kemudiannya berkahwin dengan sepupunya, We Nyili’timo yang
merupakan anak kepada Guru ri Selleng, Raja alam ghaib. Namun begitu, sebelum
Batara Guru diisytiharkan sebagai raja di bumi, beliau perlu melalui suatu
tempoh ujian selama 40 hari 40 malam. Tidak lama kemudiannya, beliau turun ke
bumi, dikatakan turun di Ussu’, sebuah daerah di Luwu’ dan terletak di Teluk
Bone. Pengganti Batara Guru iaitu La Tiuleng, anak kepada Batara Guru
kemudiannya menjadi pengganti beliau dengan gelaran Batara Lattu’. Beliau
kemudiannya memperoleh dua orang anak kembar, iaitu Lawe atau La Ma’dukelleng atau
Sawerigading (Putera Ware’) dan kembarnya, seorang anak perempuan bernama We
Tenriyabeng.
Kedua-dua kembar itu tidak membesar bersama. Sawerigading pada mulanya
menganggap We Tenriyabeng tidak mempunyai hubungan darah dengannya, ingin
berkahwin dengannya. Tetapi disebabkan ini adalah suatu larangan, beliau
meninggalkan Luwu’ dengan menuju ke Cina dan bersumpah tidak akan kembali. Di
Cina, beliau mengahwini Datu Cina iaitu We Cudai. Sawerigading
dalam La Galigo digambarkan sebagai seorang kapten kapal yang gagah dan beliau
pernah melawati beberapa tempat seperto Taranate (Ternate di Maluku), Gima
(Bima atau Sumbawa), Jawa Rilau’ dan Jawa Ritengnga (mungkin Jawa Timur dan
Tengah), Sunra Rilau’ dan Sunra Riaja (mungkin Sunda Timur dan Sunda Barat) dan
Melaka. Beliau juga dikhabarkan oleh masyarakat Bugis, melawat syurga dan alam
ghaib. Pengikut-pengikutnya terdiri daripada saudara-mara dari serata rantau
dan rombongannya sering didahului oleh kehadiran tetamu yang luar biasa seperti
orang bunian, orang berkulit hitam dan orang berambut di dada.
Menjadi manusia atau penghuni Dunia Tengah, adalah saat yang paling
menyulitkan dalam riwayat hidup Batara Guru. Hal ini membawa erti bahawa beliau
kehilangan hak-hak istimewanya sebagai seorang dewa, sebagai putera sulung dan
pangeran mahkota dari Sang Penentu Nasib yang menguasai seisi alam. Namun
begitu, ketahanan Batara Guru menjalani nasibnya sebagai manusia pertama di
bumi yang kosong, akhirnya memberi pulangan yang sangat indah sehingga
hasratnya untuk kembali ke langit dilupakan. Pada akhir kisah panjang ini,
Batara Guru kembali juga ke langit dan menggantikan kedudukan Patotoqe’ sebagai
penguasa tertinggi. Namun begitu, hal ini terjadi setelah empat generasi
keturunan Batara Guru sudah menjelajah ke seluruh dunia. Bumi dipenuhi dengan
manusia dan keturunan para dewa sudah berpindah naik ke Kayangan dan ada yang
kekal di Bumi. Episod akhir Sureq Galigo memperlihatkan perkahwinan Dunia Atas
dan Dunia Bawah untuk melahirkan penghuni Dunia Tengah, diwarnai dengan penyatuan
keluarga besar anak cucu Batara Guru. Mereka yang tersebar sampai ke Cina, yang
menetap di Langit dan Dunia Bawah Tanah, kesemuanya datang berkumpul.
Sawerigading yang berjaya memenuhi Bumi dengan kelahiran anak cucunya tidak
lagi dikutuk jika kembali ke tanah asalnya. Patotoqe’ kemudiannya menutup pintu
langit dan tidak lagi dibuka untuk manusia. Dengan ini, terputuslah hubungan
antara langit dan dunia. Dengan selesainya misi menyebarkan manusia dan
memenuhi dunia dengan kehidupan, maka dianggap lengkaplah kisah Sureq
Galigo.
SINOPSIS
HIKAYAT RAJA-RAJA PASAI
Hikayat
ini bermula dengan kisah dua orang raja bersaudara, iaitu Raja Ahmad dan Raja
Muhammad. Pada awalnya, mereka ingin membuka negeri di Samarlangga. Raja
Muhammad telah menemui seorang kanak-kanak perempuan dari sebuah pokok buluh. Ketika
menebas hutan untuk membuka negeri. Lalu dia mengambil kanak-kanak itu, dan
menjadikannya sebagai anaknya sendiri dan dinamakan Puteri Betung. Raja Ahmad
pula mendapat seorang anak lelaki yang dijaga oleh seekor gajah dinamakan Merah
Gajah. Setelah dewasa, Puteri Betung dan Merah Gajah dinikahkan dan mendapat dua
orang anak lelaki yang diberi nama Merah Silau dan Merah Hasum.
Pada
suatu hari, Merah Gajah melihat sehelai rambut Puteri Betung yang berwarna emas
dan meminta untuk mencabut rambut itu dari Puteri Betung, namun Puteri Betung
tidak mengizinkannya. Namun demikian, Merah Gajah tetap mencabut rambut itu
ketika Puteri Betung sedang tidur. Akibat daripada perbuatan itu, keluarlah
darah putih dari kepala Puteri Betung kemudian beliau meninggal dunia. Apabila
diketahui oleh Raja Muhammad, baginda sangat marah lalu membunuh Merah Gajah.
Apabila Raja Ahmad mengetahui bahawa anaknya dibunuh, baginda terus melancarkan
perang terhadap Raja Muhammad. Akhirnya, kedua-dua raja tersebut menemui ajal
dalam peperangan tersebut. Setelah
perang selesai, Merah Silau dan Merah Hasum bersepakat untuk meninggalkan
negeri Samarlangga dan berniat untuk membuka negeri lain. Merah Silu membuka
negeri Samudera. Setelah diislamkan, Merah Silau menukar namanya menjadi
Malikul Saleh. Baginda kemudiannya mengahwini puteri Sultan Perlak, iaitu
Puteri Ganggang. Daripada perkahwinan itu, lahir seorang anak lelaki yang
diberi nama Malikul Tahir. Tampuk pemerintahan diambil alih pula oleh Malikul
Tahil. Setelah baginda mangkat, kedua putera Malikul Tahir iaitu Malikul Mahmud
dan Malikul Mansur yang mengambil alih tugas bapanya. Malikul Mahmud memerintah
Samudera manakala Malikul Mansur memerintah negeri Pasai. Setelah Malikul
Mahmud mangkat, takhta kerajaan jatuh ke tangan puteranya, Sultan Ahmad
Perumudal Perumal. Pemerintah negeri Pasai diakhiri oleh Sultan Ahmad Perumudal
Perumal kerana berlakunya zaman kejatuhan Pasai.
No comments:
Post a Comment